Logo

کتاب آثار جشنواره مردمی فیلم عمار

کتاب آثار جشنواره مردمی فیلم عمار

علیرضا قزوه

علیرضا قزوه

نقش هنری :
داور
تحصیلات :
دکترای زبانشناسی
سال تولد :
1342
استان :
سمنان
شهر :
گرمسار
درباره او

علیرضا قزوه متولد ۱۳۴۲ در شهر گرمسار یکی از شهر‏های استان سمنان است. وی تحصیلاتش را در رشته ادبیات فارسی ادامه داده و توانسته است مدرک دکتری خود را در رشته زبان‌شناسی دریافت نماید و اکنون رئیس مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو است.
قزوه مجموعه اشعار بسیاری در قالب‌های شعر سپید و غزل، منتشر کرده و همچنین درزمینهٔ های پژوهشی و سفرنامه نویسی نیز فعالیت‌هایی داشته است. برخی از اشعار او به‌صورت مستقل و برخی دیگر به شکل مجموعه، به ده‌زبان زنده دنیا ترجمه‌شده و همچنین برخی آثار شعر و نثرش در کتاب‌های درسی به چاپ رسیده است.
علیرضا قزوه پس از اخذ دیپلم تجربی، از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۵ به ادبیات عرب تمایل پیدا می‌کند و سپس برای ادامه تحصیلات به شهر قم رفته و تا سال ۱۳۶۹ در آنجا می‌ماند و لیسانس حقوق قضایی خود را از دانشگاه قم دریافت نموده و پس‌ازآن در مقطع فوق‌لیسانس در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی فارغ‌التحصیل شده است.
رساله فوق‌لیسانس او درزمینهٔ شعر و ادبیات معاصر تاجیکستان بوده و با ادامه تحصیلات توانست دکترای رشته فیلولوژی (زبان‌شناسی) خود را از دانشگاه دولتی ملی تاجیکستان دریافت نماید.
ازجمله کتب وی می‌توان به مولا ویلا نداشت، من می‌گویم، شما بگریید، چه عطر شگفتی (یادواره احمد زارعی) ، غزل معاصر ایران، دو رکعت عشق، خورشیدهای گمشده (گزیده اشعار تاجیکستان)، قدم زدن در کلمات (مجموعه گفتگو با شاعران معاصر) ، کسی هنوز عیار تو را نسنجیده است (جشن‌نامه محمدعلی بهمنی)، چمدان‌های قدیمی قزوه، صبح بنارس اشاره نمود.
همچنین مجموعه اشعار از نخلستان تا خیابان ، شبلی و آتش ، سوره انگور، این‌همه یوسف، با کاروان نیزه ، انگشتری سوم خاتم نیز از سروده‌های وی می‌باشد.
همچنین وی در بیست و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به خاطر کتاب شعر “با کاروان نیزه” جایزه تشویقی دریافت کرده است.