Logo

کتاب آثار جشنواره مردمی فیلم عمار

کتاب آثار جشنواره مردمی فیلم عمار

انسیه شاه حسینی

انسیه شاه حسینی

نقش هنری :
داور
تحصیلات :
کارشناسی کارگردانی سینما
سال تولد :
1333
استان :
گلستان
شهر :
گرگان
درباره او

انسیه شاه‌حسینی متولد ۱۳۳۳ در گرگان، فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما است. وی فعالیت هنری را با کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. فیلم بلند «غروب شد بیا» نخستین تجربه کارگردانی اوست.
وی با شروع جنگ تحميلي به‌عنوان خبرنگار راهي جبهه شد و ديده‌ها و شنيده‌هاي خود را در پاره‌اي از نشريات آن زمان منتشر كرد. حضور در جبهه و آشنايي با فضا و آدم‌هاي آن، زمينه را براي خلق آثار هنري در اين زمينه براي او فراهم نمود. هرچند كه شاه‌حسینی پيش از آن‌که فرصت فیلم‌سازی بلند پيدا كند، هنر خود را به‌عنوان يك رمان‌نويس با «توپچنار» در عرصه ادبيات به رخ كشيد.
شاه‌حسینی اولین زن رزمنده ایرانی بوده که در موضوع جنگ ایران و عراق فیلم ساخته است. او همچنین در سال ۲۰۰۹ با فیلم پنالتی در سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال حضورداشته است.
انسیه شاه‌حسینی کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرده و سال 1368 در فیلم دل نمک به کارگردانی امیر قویدل به‌عنوان نویسنده فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی‌اش مانند سریال دستی بر آتش، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای انسیه شاه‌حسینی رقم زد و همکاری با هنرمندانی همچون بهناز آزادخانی، محمدرضا شریفی، هادی اسلامی و خسرو شجاع‌زاده را تجربه کرد.
انسیه شاه‌حسینی در سال 1376 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذرانده و در تولید اثر مهمی حضورداشته است. اثر مهم انسیه شاه‌حسینی در این سال، فعالیت در سریال دستی بر آتش به کارگردانی معصومه تقی‌پور محسوب می‌شود.
شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی انسیه شاه‌حسینی فعالیت در سریال دستی بر آتش بوده است. انسیه شاه‌حسینی سال 1376 سریال دستی بر آتش به‌عنوان نویسنده فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. انسیه شاه‌حسینی توانست با فعالیت در سریال دستی بر آتش تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر ایرج راد، جمیله شیخی، تانیا جوهری و مهدی احمدی توانست سطح کاری او را متحول کند.
انسیه شاه‌حسینی علاوه بر سریال دستی بر آتش، سال 1387 در فیلم پنالتی نیز فعالیت داشته و با هنرمندانی چون قاسم زارع، رضا نوری، سید صادق هاتفی و محمد جمال پور همکاری نموده است.
بااینکه انسیه شاه‌حسینی را بیشتر به‌عنوان نویسنده می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. وی علاوه بر نویسندگی به‌عنوان کارگردان نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است.
مهم‌ترین آثار شاه‌حسینی در حرفه‌ی کارگردان، فیلم زیباتر از زندگی، فیلم پنالتی، فیلم شب‌ بخیر فرمانده، فیلم غروب شد بیا و فیلم مجال است.